Spring naar content

Kasteel van Verlangen

Rondom Kasteel Montfort vind onze nieuwe theaterwandeling plaats waarbij de deelnemers in groepen op pad gaan en verschillende internationaal bekroonde puppetry voorstellingen tegenkomen. Gastcurator is Cat Smits, voorzitter van Puppetry Workspace, hèt netwerk platform van poppenspelprofessionals en - liefhebbers in Nederland.

Dit Kasteel van Verlangen staat gepland op woensdag 24 en donderdag 25 augustus en is mede mogelijk gemaakt met coronasteun vanuit de gemeente Roerdalen.

 

PROGRAMMA

Ester Natzijl – Finding Grace

Een tragikomisch verhaal over een existentiële zelfbenoemde goeroe die denkt de mensheid naar verlossing te kunnen leiden. Via een reis van dans, tekst & poppenspel bewijzen ze dat ‘Grace’ verborgen zit in een onverwachte plek., de marionet. Een ode aan de kracht van doorzettingsvermogen, verbeeldingskracht en geloof.

Danstheater gemaakt voor kerkinterieurs door de bekroonde, internationale theatermaker Ester Natzijl. In de show zal de marionet het rolmodel zijn om een ​​meer tevreden en over het algemeen 'sierlijker' mens te worden.

"Deze verbluffende voorstelling herdefinieert onze mening over wat poppenspel eigenlijk betekent, maar verder herdefinieert het ook de mogelijkheden voor zowel theater als dans in een voorstelling die zowel in het geheugen als in de ziel zal blijven hangen."

De voorstelling is losjes gebaseerd op het essay 'On the Marionette Theatre' (1810) van de Duitse schrijver en dichter Heinrich Von Kleist. Met een originele soundtrack van Gary Shepherd.

‘Samen met de basisprincipes van de marionet voelde dit als een radicale herwerking van het idee van wat ‘performance’ is. Het lijkt soms op een communie, of een gevoel van vrede, terwijl het overkoepelende verhaal meer over een cultus gaat.’

Nicole Benge – Brighton & Hove reviews.

 

Cat Smits Comapny – Niets te verliezen

Het meisje Nafiss wordt geboren in Isfahan, Iran. Haar leven begint rooskleurig, maar al snel verandert dat. ‘Op mijn twaalfde ben ik volwassen geworden. Het jaar daarvoor vond de revolutie plaats, het jaar daarna begon een oorlog die acht jaar duurde.’ Aangemoedigd door haar vader, besluit Nafiss te vluchten. Een lange reis volgt. Haar herinneringen bewaart ze in haar gedichten. ‘Weggaan is een gok die aan de spijker van angst hangt.’

Via deze gedichten reizen we met Nafiss mee door de tijd. We vertalen ze in poëtische, spannende, absurde, eenzame en hoopvolle beelden en muziek. We reizen langs een granaatappelboom die groeit en weer instort. We zien hoe haar dromen haar naar de keel grijpen en horen hoe de muziek het meisje de vijver van volwassenheid in trekt.

Zo ontstaat er een muzikale beeldentuin aan herinneringen, bespeeld danser en actrice Djahan Manuela Mazhari Perez als Nafiss, poppenspeler Cat Smits en saxofonist Floris van der Vlugt. Tenslotte komt het jonge meisje aan in het heden en staat ze oog in oog met haar volwassen zelf. Had ze werkelijk niets te verliezen?

 

Cézanne Tegelberg & Co -  Yuto en de boom –

​Dompel je onder in de betoverende wereld van Yuto & De Boom. Ga samen met je familie op ontdekkingstocht door een steeds veranderend labyrint met prachtige poppen, schaduwen en bewegende pentekeningen. Zet een koptelefoon op en laat je meevoeren in het verhaal over de bijzondere vriendschap tussen een jongen en een boom. De theaterervaring Yuto & De Boom is gebaseerd op het prijswinnende prentenboek Ik geef je mijn hart van Pimm van Hest en Sassafras de Bruyn.

De kleine Yuto krijgt van een oude man een kistje. "Hierin zit alles wat je nodig hebt.", zegt hij. Maar het kistje kan niet open. De dag voor zijn zevende verjaardag droomt Yuto over de oude man. Als hij wakker wordt is het kistje open en vindt Yuto een hartvormig zaadje. Hij plant het zaadje en er groeit een boompje uit. Samen worden ze groot.
Over luisteren met je hart en nooit echt alleen zijn. Over groeien en oud worden, en over weten wanneer het tijd is om te gaan.

 

Wensley Pique - Granm’ma –

In de intieme poppenvoorstelling Granm’ma (‘oma’ in het Sranantongo) verbeeldt theatermaker Wensley Piqué de laatste dagen van zijn oma.

Het idee voor Granm’ma ontstond toen Wensley zijn oma voor het eerst sinds lange tijd bezocht in Paramaribo. “Van het beeld uit mijn jeugd – een Hof van Eden met fruitbomen en een mooi huis – bleek weinig over. Mijn oma woonde alleen in een vervallen huisje. Maar haar levenslust was ze niet kwijt. Energiek begon ze aan elke nieuwe dag.” Hij besloot een tijd voor zijn oma te zorgen, gedreven door een gevoel van verantwoordelijkheid en medeleven, maar ook uit nieuwsgierigheid. Hoe kun je in deze omstandigheden opstaan en de dag tegemoet treden met een lach?

“Op 9 november zag ik in Chassé Theater in Breda hoe een hele zaal vergat dat oma een pop was. In handen van Piqué (…) kreeg ze de hele zaal doodstil.”

Theaterkrant (keuze van de criticus) ★★★★

 

Between two hands - Ecognosis

In deze theatrale installatie worden stop-motion animaties door middel van videomapping geprojecteerd op een 3D-wereld van papier. De stop-motion animaties zijn geanimeerde planten, insecten en microben, die verbeelden hoe onze artificiële wereld ten onder gaat zodra de mens er niet meer is om haar te onderhouden en de natuur het overneemt.

De theatrale stop-motion animatie installatie Ecognosis is geïnspireerd door het boek The World Without Us van Alan Weisman. In dit boek beschrijft Weisman hoe de natuur de wereld weer overneemt zodra de mens verdwijnd.

BetweenTwoHands wil door de schoonheid en intelligentie van de natuur aan te tonen, dat de mens zich moet realiseren dat natuur iets is wat gekoesterd moet worden en dat we er alles aan moeten doen om het te behouden in plaats van te vernietigen.