Spring naar content

Ode aan de Grens

Vrijdag 26 augustus
Startlocatie: Uffelsemolen, Uffelsestraat 5, Haler
Entree: € 10:00 | Aanvang om 11.00, 12.00 en 13.00 uur.
Programma doorlopend tot 17.00 uur. 

In navolging van het geslaagde evenement Ode aan de Maas geeft het Limburg Festival ook dit jaar makers weer de kans om een nieuwe productie/performance te maken. Eén van de ambities van het Limburg Festival is jonge makers een kans te geven binnen het werkveld. Daarnaast willen we graag langere samenwerkingen aangaan om de makers toekomstperspectief te bieden binnen het festival. 

Dit jaar willen we als festival aandacht schenken aan de Grens. Wat is voor jou een grens? De landsgrens? Of juist de grensoverschrijding? Wat zijn grenzen precies en hoe beïnvloeden ze je als persoon of team? 

Tijdens een wandeling die je meeneemt over de Belgische grens, ontmoet je 5 jonge theatermakers die laten zien wat hun idee van een grens is. We starten vanuit de Uffelse molen en komen o.a. voorbij de Dodendraad in Kinrooi.

De wandeling is ongeveer 6,5 km lang en is niet rolstoeltoegankelijk.

 

Ode aan de Grens komt mede tot stand door ondersteuning vanuit de Gemeente Leudal en de Cultuurregio Noord.

 

Zonder dat we nu al prijs gaan geven wat deze veelal jonge honden tijdens Ode aan de Grens precies voor jullie gaan doen, willen we jullie de line-up 2022 toch niet onthouden:

 

Sebas van der Donk - Super Nova

Vijf jongeren hebben het al wel gezien hier op aarde: de polarisatie, het onbegrip, de kortzichtigheid, het ongeduld, het getreiter on- en offline... 

Ze zijn er klaar mee. Ze willen verder kijken. Verder dan onze grenzen.

Vandaag vertrekken ze naar een andere planeet om opnieuw te beginnen. Een wereld waarin iedereen zichzelf mag zijn en niemand wordt buitengesloten. Op het terra incognita van Mars hebben zij de kans om die nieuwe samenleving te stichten met hun eigen regels.

Maar dat kunnen ze niet alleen, dus vragen ze extra mensen mee. Wilt u met ze mee? Of wegen uw eigen principes te zwaar waardoor het niet lukt om op te stijgen?

'Super Nova' is een korte, muzikale locatievoorstelling met jonge spelers over utopieën, nieuwsgierigheid en waar de grens ligt tussen persoonlijke vrijheid en de principes van anderen.

 

Corinne Heyrman en Ella Anschein

Schrijver en theatermaker Corinne Heyrman trok naar het drielandenpunt en schreef een tekst over een oude, zieke grenswachter en de toekomst van de grens. Naast deze tekst zal ze enkele fragmenten uit haar roman Het begin en zijn oneindigheid brengen.

 Corinne Heyrman werkte eerder mee aan Borderlines: Euregion Stories, een poëtisch videoproject van PANDA over de grensgebieden van de Euregio. Bekijk de video op https://www.borderlines.nl/stories/

 

Dennis Gaens & Thijs Schrijnemakers- De vereniging
Performance documentaire / Openbaar onderzoek

Meestal zie je op een festival het resultaat van een artistiek proces, het eindproduct ervan. In 'De Vereniging' nemen Dennis Gaens en Thijs Schrijnemakers (foto)  je juist mee naar het begin. Gaens schreef een concept voor een hoorspel dat in het fictieve Limburgse plaatsje Heidekeer speelt. Het uitgangspunt: wat als de carnavalsvereniging een dekmantel is voor de georganiseerde misdaad? Een soort The Sopranos in het Heuvelland, waarbij de voorzitter van de vereniging de godfather voor het dorp is. Het is fictie, maar wil daadwerkelijke corruptie en vriendjespolitiek bespreken, zij het via een hyperbool.

In de performance verkent hij dat idee: we horen eerste scènes en onuitgewerkte ideeën, maar ook een gesprek met een expert over de corruptie in Limburg. Hoe overdreven zijn de ideeën voor de serie daadwerkelijk? Hoe verbonden zijn het verenigingsleven en (politieke) macht in het niet fictieve Limburg? Zo ontstaat er een hybride vorm tussen hoorspel en radiodocumentaire.
Ondertussen onderzoekt Thijs schrijnemakers hoe Limburg klinkt, en hoe het in de serie zou moeten klinken. Field recordings lopen over in nieuwe muziek, in soundtrack. Zo krijgen zowel het echte als het fictieve Limburg een geluidsdecor.

Het geheel is een performance en tegelijkertijd een openbaar, transparant onderzoek. Na afloop wordt het publiek uitgenodigd  feedback te leveren op het werk in wording en anekdotes en ideeën leveren; in feite medemaker worden.

 

Jelle Stiphout - Drown my friends

Deze machine is niet ingewikkeld. Een stappenmotor, servomotor, muntproever, speaker, boordcomputer en een rij met rood verlichte knopjes. Een aquarium vol water. En twaalf kleine mensfiguren, vastgebonden aan twaalf loden gewichten, wachtend om onder de wateroppervlakte te verdwijnen en naar de bodem te zinken.

De keuze is aan jou. Wie maakt een enkele reis naar de diepte? Wie verdient jouw agressie en frustraties?

VOETNOOT: De maker is zich bewust van het feit dat het drukken op rood verlichte knoppen gepaard kan gaan met toegenomen stressniveaus, maar benadrukt dat elk slachtoffer enkel een symbolische zondebok is. Voor extra comfort komt de installatie compleet met een ingebouwde assistent die je door het proces heenloopt.

DROWN MY FRIENDS! kwam tot stand met hulp van Via Zuid, Feikes Huis, Het Performance Technology Lab en Het Verbond, met speciale dank aan Lindsay Zwaan, Johan van Cauwenberghe en Samuel Bom.

 

Max Gruson - Erfstuk

Max Gruson is een theatermaker die graag voorbij de disciplines denkt. Zodoende overlappen in zijn werk vaak podiumkunst, beeldende kunst en digitale technologie. Op de grens van ervaringstheater en installatiekunst bevraagt Max de werkelijkheid. Hij vertrekt vanuit de sociaal-maatschappelijke actualiteit, maar neemt niet eenduidig stelling. Liever daagt hij zijn publiek uit om te twijfelen. Waarom vinden we wat we vinden, doen we wat we doen, voelen we wat we voelen? In het stellen van deze vragen zit zijn idealisme. Uiteindelijk hoopt hij nieuwe vormen van solidariteit én individualiteit te creëren. Hoe kunnen we één en toch anders zijn?

In de zomer van 2022 studeerde Max af aan de Regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. In de winter studeert hij af aan de opleiding Taal- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht.

Erfstuk

“Het verleden ligt niet achter me, het ligt hier voor me: tentoongespreid, weids, vertrouwd.”

Op het Limburgse boerenland lopen geschiedenis, actualiteit en toekomst naast elkaar, door elkaar, met elkaar. Soms zijn de grenzen meteen zichtbaar, soms overlappen ze. Het is een kronkelend netwerk van belangen, als een steeds vertakkende stamboom. Erfstuk volgt de wortels en de scheuten van dit landschap. Het brengt nostalgie en toekomstvisie samen in een muzikale monoloog. Het zaait nieuw perspectief op eeuwenoude grond.

Spel: Bart van Gerwen
Regie & concept: Max Gruson